Kiedy idziemy na randkę, każdy dokłada wszelkich starań, by prezentować się jak najlepiej. Trzeba zadbać o fryzurę, strój, nie wspominając już o wypastowanych butach, podświadomie bowiem wiemy, że to pierwsze wrażenie jest najważniejsze – na tym również bazuje home staging. Poszukujący mieszkań są również wzrokowcami, a na dodatek wiedzą, na co należy zwrócić uwagę. Dlatego w tej dziedzinie warto zastosować wszelkie możliwe zabiegi, by najlepiej zaprezentować lokal potencjalnemu nabywcy i zrobić świetne pierwsze wrażenie. Tylko jak? Z pomocą przyjdzie home staging.

Czym jest home staging?

Tajemnicze słowo home staging to usługa, która polega na przygotowaniu domu lub mieszkania do sprzedaży od strony wizualno-estetycznej. Home staging potrafi przyciągnąć więcej zainteresowanych osób, a także przyspieszyć sprzedaż.

40 lat aranżacji wnętrz – jak zaczął się home staging?

Matką home stagingu jest Barbara Schwarz, agentka nieruchomości z USA. W latach 70-­tych Barb podbiła rynek nowatorską metodą aranżacji wnętrz przed pokazywaniem ich potencjalnym kupującym. Miejsca przygotowane przez agentkę niezwykle szybko znajdowały nabywców, a negocjacje cenowe były niewielkie lub nie było ich wcale. Badania Barb wykazały, że dzięki odpowiedniej aranżacji oferowana cena zakupu rośnie nawet o 10 procent, a czas od wystawienia oferty do zamknięcia transakcji zmniejsza się od ⅓ do nawet połowy w stosunku do podobnych ofert bez home stagingu. Liczby mówią same za siebie -­ metoda działa. Kolejnym niewątpliwym plusem, jaki posiada home staging, jest umiarkowany koszt takiej aranżacji. Aranżacja jest bowiem działaniem stylizacyjnym, a nie remontowym.

Perfekcyjny Sprzedawca Domu

Pierwszy etap home stagingu to działania przed wykonaniem fotografii. Uporządkowanie bałaganu, ułożenie rzeczy na półkach, umycie okien, odkurzenie  – to tylko część zabiegów, których należy się podjąć przed zrobieniem zdjęć. Do ich wykonania warto zatrudnić profesjonalnego fotografa (biuro nieruchomości najczęściej współpracuje z fachowcem, który dla klientów biura oferuje preferencyjne stawki).

Kluczową sprawą jest stworzenie wrażenia, że w lokalu nikt konkretny nie mieszka.Mieszkanie czekające na nowego właściciela powinno być jak apartament w hotelu. Bez śladu użytkowania, z wyeksponowanymi atutami”, tłumaczy Magdalena Cebula, dyrektor sprzedaży Tyszkiewicz Nieruchomości.

Przyjrzyjmy się krok po kroku, co należy zrobić w poszczególnych pomieszczeniach, aby skutecznie sprzedać wnętrze.

Home staging w pigułce

W każdym pomieszczeniu zapalić trzeba jak najwięcej punktowych świateł -­ ścienne lampy, lampki na biurko, kinkiety, świeczki ­ to najlepsi przyjaciele home stagingu. Unikamy ostrego, górnego światła, które podkreśli niedociągnięcia, szukamy naturalnego oświetlenia (odsłonięte okna) i dodatkowych świecących punktów.